11 dobrych rad od… reżyserki filmowej Barbary Białowąs

Mieliśmy szczęście gościć reżyserkę filmową Barbarę Białowąs na naszym pierwszym #ACTZOOMIE, gdzie przez 30 minut odpowiadała na pytania Uli Zawadzkiej, a potem uczestnicy wasztatów online grali monologi przygotowane na podstawie wcześniej przekazanych materiałów do nowego filmu reżyserki i reagowali na jej uwagi, jak na prawdziwych zdjęciach próbnych. Dla tych, których nie było, udało nam się zebrać 11 dobrych rad dla aktorów z tego wyjątkowego spotkania. Dziękuję aktorce Magdalenie Żurawskiej za pomoc w przygotowaniu artykułu. Miłej lektury!

11 dobrych rad od… reżyserki filmowej Barbary Białowąs

1. Należy zadbać, aby agencja posiadała aktualne zdjęcia aktora. Nawet jeśli agent sam się nie upomina o to, aktorzy sami powinni czuwać, aby w bazie były dostępne zdjęcia, na których jest ich aktualny wizerunek, jak również fragmenty filmów lub scen teatralnych, w jakich gracie. Jakikolwiek materiał filmowy, gdzie widać jak gracie i słychać Wasz głos jest bardzo dobrze widziany w tej pierwszej fazie poszukiwań internetowych.

2. Warto posiadać swoją stronę internetową oraz ją aktualizować, pokazywać ostatnie osiągnięcia i kierunek rozwoju.

3. Dobry kontakt z agencją i agentem to podstawa, podsyłajcie agencji na bieżąco nowe materiały, wtedy jest łatwiej o zaproszenie na casting.

4. Jeśli gracie aktualnie w jakiejś sztuce teatralnej możecie się pokusić o zaproszenie reży-sera castingu, bądź reżysera na Wasz spektakl.

5. Przychodząc na zdjęcia próbne pamiętajcie, że jest to również spotkanie człowieka z człowiekiem. Bądźcie otwarci, komunikatywni, pytajcie jeśli czegoś nie wiecie.

6. Improwizacja – nie bójcie się jej i próbujcie proponować swoje rzeczy w danej scenie. Każdy jest wyjątkowy i może wnieść do napisanej sceny coś nowego i świeżego 🙂

7. Sceny intymne – jeśli w scenariuszu są takie zapisane, podchodźcie do nich bez strachu. Zanim do nich dojdzie będziecie do nich przygotowywani, a na planie ekipa zadba o jak najlepszy komfort dla Was.

8. Bywa tak, że mimo wysiłków między Wami, a Waszym partnerem na castingu nie ma tzw. chemii, która jest istotna zwłaszcza przy graniu pary. Pamiętajcie, że nie macie na to wpływu, a reżyser castingu może zdecydować o zestawieniu Was z kimś innym.

9. Nawet mając znikome doświadczenie filmowe możecie zagrać dużą rolę. Nie zamykajcie się myśleniem, że bez dużego doświadczenia przed kamerą nie zostaniecie obsadzeni. Przykład Anny Marii Siekluckiej – przed filmem „365 dni” nie zagrała głównej roli filmowej, a mimo to została obsadzona 🙂 Reżyserzy lubią kogoś „odkryć”.

10. Nie przejmujcie się zatem brakiem obeznania z planem filmowym. Kwestia zaaklimaty-zowania się zajmuje maksymalnie kilka dni, a skoro reżyser Was wybrał to znaczy, że wie jak Was wprowadzić i jak z Wami pracować. Dbajcie o kwestie techniczne, ustawianie się do światła i o powtarzalność czynności podczas dubli.

11. Nie tylko duże miasto! Pracowanie w teatrze na tzw. prowincji nie przekreśla Waszych szans na casting. Reżyserzy szukając aktorów do nowej fabuły przeglądają strony teatrów spoza Warszawy i praca poza stolicą nie jest równoznaczna z brakiem zaproszenia na casting.

 

barbara białowąs aktorembyc actzoom warsztatyBARBARA BIAŁOWĄS – urodzona w Opolu. Ukończyła Wydział Radia i Telewizji w Katowicach na kierunku Reżyseria Filmowa i Telewizyjna. Na tym samym Uniwersytecie wcześniej ukończyła filmoznawstwo. W 2012 ukończyła również program EKRAN w Wajda School. Jest autorką kilku etiud krótkometrażowych: “Ewka skacz!”, jak również nagradzanej “Landryneczki”. W ramach projektu “Polska – Rosja. Nowe spojrzenie” zrealizowała film dokumentalny w Rosji “Moskiewska żona”. Jej krótki film “Moja nowa droga” wygrał festiwal Młodzi i Film w Koszalinie w 2009 roku. W 2012 roku zrealizowała swój pełnometrażowy debiut filmowy “Big Love” (nagroda “Discovering Eye” na 24 PFF in America w Chicago). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz stypendystka Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W 2013 uczestniczyła w Berlinale Talents. Od roku 2012 wykładowca akademicki na Uniwersytecie Opolskim, a od 2014 do 2018 na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2014 roku Prezeska Stowarzyszenia Kobiet Filmowców. Członkini Gildii Reżyserów Polskich. W 2017 zrealizowała Teatr TV pt.: “Dziecko” na podstawie sztuki Ingi Iwasiów w ramach programu WFDiF „Teatroteka”, nagrodzony m.in.: na WorldFest w Houston nagrodą Silver Remi. W 2020 premiera drugiego filmu pełnometrażowego „365 dni”.

fot. Ewa Jasińska – Stowarzyszenie Film Forum