15 dobrych rad od.. – reżysera obsady Nadii Lebik

  1. 90 min/dzień rób coś dla swojego aktorstwa. Nawet jeśli to graniczy z cudem. Po prostu każdego dnia pamiętaj, że jesteś aktorem. Możesz z tego powodu rozciągać się albo przebiec 5 km, sport z udziałem buzi i języka też wskazany. Dla mniej dbających o piękno ciała i wyraźne mówienie polecam czytanie, słuchanie muzyki albo dobre gotowanie. Wszystko z pamięcią o aktorstwie. O Tobie jako instrumencie.
  2. Dowiedz się do cholery co lubisz i w czym dobrze wyglądasz albo w czym dobrze się czujesz: ubieraj się tak, czesz i maluj tak, żebyś czuł się zawsze gotowy do konfrontacji. Zagrzewaj się najdrobniejszą rzeczą.
  3. Dbaj o ładny uśmiech i miłe oku zęby.
  4. Stawaj przed kamerą, oswajaj ją. Możesz przed lustrem. Nabieraj świadomości swojej obecności przed widzem.
  5. Na casting przychodź zawsze przygotowany. Jeśli czujesz, że brakuje Ci składowej do tego, np. więcej informacji o postaci itp. dopytuj o to, nie przychodź w niepewności. Jeśli ktoś oczekuje spotkania bez dookreślenia szczegółów, sam zaproponuj coś bardzo konkretnego.
  6. Ucz się tekstu na pamięć przez pryzmat tekstów partnera. To z nim prowadzisz dialog, przez niego wchodzisz w relację, a bez relacji nie ma bohatera.
  7. Dowiedz się wszystkiego o postaci swojego partnera, przeczytaj też przebieg jego scen.
  8. Czytając scenę zastanów się o kim jest ta scena, jaki jest jej sens, który powinien wybrzmieć, co ma ujawnić widzowi.
  9. Jak podrzucasz tekst zza kamery zawsze dawaj z siebie 100%. Casting do nie jest wyścig i konkurowanie, to jest spotkanie z bohaterem. Nie chodzi tylko o Twoje umiejętności, ale przede wszystkim o to, czy jesteś blisko bohatera.
  10. W reklamie też można się rozwijać. 
  11. Zaufaj reżyserowi castingu, on zna więcej szczegółów dotyczących Waszego spotkania i nie o wszystkich musi Ci mówić od razu.
  12. Traktuj casting jak etap rozwoju, ucz się, sprawdzaj – zawsze po masz prawo poprosić reżysera castingu po castingu o feedback, np. drogą mailową.
  13. Stawanie przed kamerą powinno sprawiać Ci przyjemność! Z tych przyjemności składa się potem Twój dorobek.
  14. Nigdy sam się nie oceniaj. Pozostaw ocenę innym, nie wolno wychodzić Ci z castingu z poczuciem, że „dałeś ciała”. Bohater w filmie też składa się z różnych kondycji. Jeśli jesteś przekonany, że możesz zaproponować inną, może lepszą interpretację – powiedz o tym. Każdy ma gorszy i lepszy dzień.
  15. Reżyser castingu to nie jest krokodyl. Rozumie wiele. Nasza praca zależy od Aktora, nie odwrotnie. Bez względu na to jak jaskrawe światło jest w studio, to my jesteśmy w cieniu Waszych umiejętności, talentu i darów. To najlepsze proporcje. My pośredniczymy w kreacji, ale nie zależy ona sama w sobie od nas. Pamiętajcie, nasza praca też jest oceniania. Odpowiadamy za casting jak za własne dzieło. Zarówno na poziomie złożonych propozycji jak i jego wykonania. To cholernie ciężka i odpowiedzialna praca, ale nie od nas zależy Twój rozwój. Możemy się do niego przyczynić, ale nie traktujcie nas jak wyroczni. Ja też mogę się mylić. Mogę też mieć inny gust.

 

 

Nadia Lebik rezyser castingu aktorembyc dobre rady

NADIA LEBIK – reżyser obsady, II reżyser, od 2009 roku zajmuje się obsadą seriali telewizyjnych m.in.: „Hotel 52”, „Usta usta”, czy „Starażacy”, jak również filmów fabularnych m.in.: „Planeta Singli”, „Miasto 44”, „Bez wstydu”. Współpracuje również z zagranicznymi reżyserami m.in. Anne Fontaine, Jochen Alexander Freydank, Igo Devold, czy Mads Matthiesen.