9 dobrych rad od…lektorki audiobooków Agaty Skórskiej

KILKA TIPÓW „SPOD LADY”, KTÓRE MOGĄ UŁATWIĆ PRACĘ POCZĄTKUJĄCYM LEKTOROM

1. KAŻDY KIEDYŚ ROBIŁ TO PO RAZ PIERWSZY (tak, nawet Krystyna Czubówna czy Tomasz Knapik?!), więc nie zgrywaj chojraka i nie ściemniaj w temacie swojego doświadczenia. Wydawcy są ciekawi nowych głosów i nie ma nic dyskredytującego w tym, że do tej pory tego nie robiłeś. Oczywiście nikogo nie zniechęcam przed pójściem na warsztaty, jednak nic tak nie uczy jak praktyka przed mikrofonem.

2. APARAT MOWY, PRZED INTENSYWNYM TRENINGIEM JAKIM JEST WIELOGODZINNE CZYTANIE, NALEŻY PODDAĆ SIĘ ROZGRZEWCE, wszelkiego rodzaju ćwiczenia dykcyjne czy rozśpiewki są jak najbardziej wskazane i usprawnią czytanie, nadadzą mu lekkości.

3. FIZJOLOGIA TO NORMALNA RZECZ – całkiem naturalnym jest, że podczas głośnego czytania połykamy bardzo duże ilości powietrza; nie będę się tutaj bawiła w wykresy i profesjonalne nazewnictwo – efekt jest taki, że zapowietrzamy się, przez co dochodzi do różnego rodzaju beków i burków – nie wstydźmy się tego, dotykają najlepszych 😉

4. KONTUNUUJĄC TEMAT BURKÓW – te potrafią czasami wyjątkowo utrudnić życie i spowolnić nagranie. Mikrofon jest bezlitosny i wyłapie każdy szmer. Będzie wiedział, a raczej usłyszy, że jesteś głodny na długo przed tym, zanim sam to poczujesz. Dlatego warto przed nagraniem zjeść pożywny posiłek, który uspokoi brzuch na jakiś czas.

5. UCZ SIĘ OD NAJLEPSZYCH – to tak, jakbyś chciał zostać wybitnym aktorem filmowym, ale nigdy nie widział żadnego filmu i nie obserwował gry innych. Teoretycznie jest to możliwe, jednak poszerzanie horyzontów i inspirowanie się jest w tym zawodzie bardzo cenne. Zrób mały research w internecie, poszukaj doświadczonych lektorów z dorobkiem, posłuchaj ich i w oparciu o nich szukaj własnego stylu.

6. CZYTAJ KSIĄŻKI na głos. To brzmi banalnie, ale jak inaczej trenować?

7. POPROŚ O ELEKTRONICZNY EGZEMPLARZ PRZED NAGRANIAMI – nie jest to obowiązkowe, ale warto zapoznać się z materiałem jeszcze przed sesją. Poznać klimat i styl książki, jej bohaterów. Może dzięki temu wpadniesz na jakąś ciekawą interpretację.

8. ODLEGŁOŚĆ OD MIKROFONU – o tym pewnie nie raz przypomni realizator. Niemniej jednak mając jej świadomość od samego początku, zapunktujesz. O ile każde studio lubi inaczej, to najważniejsze jest to, żebyś po prostu trzymał taką samą odległość od początku do końca nagrania.

9. ZNAJDŹ ZŁOTY ŚRODEK – jedni lubią postaciować, inni czytać praktycznie na biało. Lektorka to nie dubbing, jednak warto zaangażować się w to, co czytamy i nadać kolorytu dialogom czy opisom przyrody. Znajdź swój sposób na zainteresowanie słuchacza. I nie bój się pytać realizatora – nie powie Ci JAK, ale mając do czynienia z tyloma różnymi lektorami, może coś podpowie.

 

 

agata skorska dobre rady lektorka aktorembycAGATA SKÓRSKA – aktorka, absolwentka PWST we Wrocławiu zakochana w pracy głosem. Na koncie ma ponad sto ról dubbingowych m.in.: Zuma z „Psiego Patrolu”. Sarah Lynn z „Bojacka Horsemana”, Aldona z „Wiedźmina”. Laureatka nagrody Arete za najlepszy debiut w Teatrze Polskiego Radia. Laureatka 1. miejsca w tegorocznej edycji konkursu Empik Go w kategorii Najlepszy Audiobook Lektorski. Epicko. W 2021 roku rozpoczęła pracę jako reżyserka dubbingu.

 

AGATA SKÓRKSKA –