Jak czytamy w artykule dot. rodzajów scenariuszy reklamowych, napisanym przez Katarzynę i Nono Dragovic ze Szkoły Mistrzów Reklamy testimonial to taki rodzaj reklamy, kiedy: „ktoś mówi do kamery dlaczego kocha dany produkt”.
Według słownika Cambridge znaczenie słowa testimonial to oświadczenie, wypowiedź dot. charakteru i cech danej osoby lub produktu.
„W testimonialu może być użyty celebrity (czyli jakaś znana postać), lub też vox pop (vox populi, czyli ktoś z ulicy). Można też wykorzystać postać historyczną (np. Napoleona, który trzymając rękę w okolicy żołądka rekomenduje lek na zgagę), lub mityczną (np.Parysa, który reklamuje jabłka). Ba, można nawet stworzyć animowaną postać, która będzie wychwalać zalety produktu.”.
W praktyce oznacza to, że my aktorzy na castingu reklamowym otrzymujemy tekst, krótki monolog, w pierwszej osobie, gdzie wcielamy się w jakąś postać np. mamy, dentysty, palacza papierosów lub po prostu siebie i mówimy czemu polecamy dany produkt, jak nam pomógł, za co go lubimy itp. itd. Całość jest pokazywana właśnie z punktu widzenia użytkownika danego produktu lub komuś mu bliskiemu, np. mama poleca syrop na kaszel, który pomógł jej dziecku. Czasem na castingu nie ma przygotowanego tekstu i reżyser prosi nas, żebyśmy sami odpowiedzieli na pytanie np. Jakiej pasty do zębów używasz lub jaki proszek do prania byś polecił i dlaczego? Jest to też rzadki przypadek, kiedy na castingu gramy wprost do kamery.
Czemu część aktorów unika tego rodzaju reklamy. Po pierwsze w tych reklamach dużo mówisz, twoja twarz jest wprost do kamery i nawiązujesz bezpośredni kontakt z widzem, co za tym idzie jesteś bardzo widoczny, przez sporą część reklamy a przez jej formę również o wiele bardziej zapamiętywalny przez zwykłego widza, a co za tym idzie również przez osoby z branży reklamowej. Po takim występie dużo łatwiej trafić do szuflady „ograna twarz” niż w przypadku, gdybyś zagrał nawet w 5 innych reklamach bez tekstu lub epizody. Dlatego też w przypadku takich reklam stawki są często wyższe, aby zachęcić tych niezdecydowanych. Ważne staraj się nie występować pod swoim imieniem i nazwiskiem, takie oznaczenie kiedy Ty personalnie rekomendujesz jakiś produkt powinno wiązać się z dodatkowym wynagrodzeniem, nawet jeśli nie jesteś jeszcze gwiazdą.
Z punktu widzenia aktora testimoniale są trudne do grania, gdyż:
- na castingu w krótkim czasie musisz nauczyć się dużej ilości tekstu, często ze słownictwem naukowym/farmaceutycznym,
- ma on formę monologu, więc na polu bitwy zostajesz sam,
- nietypowo patrzysz się w kamerę, czyli tam, gdzie patrzysz podczas swojej wizytówki, kiedy jesteś sobą, może to być dla Ciebie bardziej stresujące,
- testimonial to test ta Twoją 100% naturalność i prawdziwość, nawet, kiedy musisz wcielić się w jakąś rolę i mówisz o cząsteczkach lub czynnikach aktywnych nadal dla reszty świata masz się wydawać zwykłym śmiertelnikiem 😉
Ponieważ jest to tak wymagający castingowo rodzaj reklamy, często reklama z wybranym aktorem pojawia się w emisji w innych krajach, a prawa są szersze np. na całą Europę, wiążę się wtedy to również z wyższym wynagrodzeniem, czasem z pracą z zagranicznym reżyserem lub z bardzo doświadczonym polskim reżyserem.
Naszym zdaniem warto zagrać w tego typie reklamy, jeśli wynagrodzenie jest wystarczająco wysokie i możesz zabezpieczyć się na ewentualność wykluczenia z innych projektów reklamowych na kilka najbliższych miesięcy. Na taki rodzaj reklamy (przy standardowej wysokości stawki) jest z reguły mniej chętnych aktorów, więc automatycznie zwiększają się Twoje szansę na wygraną! Na pewno jest to ciekawe zadanie do zmierzenia się na castingu.
Jeśli zagrałeś już w tego typu reklamie koniecznie podziel się z nami linkiem i swoimi wrażeniami: czy było trudno na castingu, czy dużo aktorów walczyło o tę rolę i czy przez ten projekt musiałeś zrobić sobie chwilową przerwę, ze względu na zwiększoną rozpoznawalność Twojego wizerunku.
Przykład testimonialu:
źródło: http://szkolamistrzowreklamy.pl/baza-wiedzy/copywriting-czyli-rodzaje-scenariuszy-reklamowych/