Przechodząc do sedna konkurencja w reklamie jest kluczowym kryterium, jeśli chodzi o możliwość udziału w castingu do danego projektu. Dlatego m.in. w karcie castingowej pojawiają się rubryki do uzupełnienia z pytaniem o udział w projektach reklamowych w ciągu ostatnich 2-3 lat oraz dodatkowe o udział w reklamach produktów konkurencyjnych oraz udział w castingach w ciągu ostatniego miesiąca. Chodzi przede wszystkim o ochronę wizerunku danej marki, aby nie narazić jej na szkodą poprzez spadek wiarygodności. Może tak się zdarzyć, jeśli ta sama osoba (aktor/twarz) będzie polecała produkty 2 konkurencyjnych marek lub po prostu wystąpi w reklamach kilku produktów w tym samym okresie emisyjnym np. w telewizji. Tam jest to najbardziej widoczne, ponieważ reklamy są zestawiane w blokach reklamowych, czyli emitowane po kilka reklam jedna po drugiej. Jeśli w 2 reklamach pojawia się ten sam aktor, a reklamy lecą z dużą częstotliwością, nawet przeciętny widz jest w stanie to wychwycić i zamiast na marce skupić się na danym aktorze.
Wracając do konkurencji w reklamie, co to tak naprawdę oznacza. Na przykładzie Coca-Coli, jej główną konkurencją jest Pepsi. Ale konkurencja może też dotyczyć szerszej kategorii produktów np. Coca-Cola kontra dowolny napój gazowany taki jak oranżada, shweppes lub Coca-Cola kontra dowolny napój taki jak woda, sok itp. lub Coca Cola kontra jedzenie. To klient decyduje jak szeroko chce określić konkurencję i często podaje to jako warunek udziału w castingu do swojej reklamy. Poniżej kilka zapisów, jak to może wyglądać. Są to przykładowe zapisy opracowane na potrzeby artykułu.
Brief Agata meble: „Proszę o propozycje osób, którym skończyły się licencje we ………. konkurencje: ikea, bodzio, castorama, leroy merlin itp. – kampanie nie są aktywne.”
Bief Biały Jeleń: „Przez 12 miesięcy nie mogli być widoczni w reklamach innych środków piorących.”
Brief Carrefour: „Konkurencja: Nie zapraszamy osób, które mają aktualne prawa do innych sklepów!!! Największa konkurencją są reklamy Pepco i Lidla.”
Brief Bank PKO: „Osoby zapraszane na casting nie mogą mieć na koncie kampanii reklamowych z sektora finansowego, które wygasły w ciągu ostatnich 15 miesięcy, koniecznie muszą wpisać w kartę wszystkie konkurencyjne projekty sprzed tego okresu.”
Jak widzicie np. konkurencją dla banku mogą być inne banki lub wszystkie inne instytucje finansowe, czyli też np. firmy dające pożyczki lub zajmujące się ubezpieczeniami. W przypadku leków np. dla Apapu konkurencją będą inne leki przeciwbólowe, ale czasem klient może zastrzec, że chce osoby, które nie grały w żadnych reklamach farmaceutyków. Z założenia przyjmujemy najbliższą kategorię produktów czyli leki przeciwbólowe, chyba że brief opisuje ją szerzej.
Dodatkowo określa się też czas, kadencję przez jaki okres aktor nie mógł wystąpić w reklamie konkurencyjnego produktu. Najczęściej jest to okres „w ciągu ostatnich 2 lat”, ale zdarza się też „5 lat”, „12 miesięcy” lub „nigdy”. Niepisana zasada mówi o 2 latach, czyli jeśli zagrałeś w reklamie banku XXX nie ma sensu, żebyś przez 2 lata szedł na casting do reklamy innego banku YYY, ponieważ i tak nie będziesz brany pod uwagę. Czyli zagrałeś w reklamie banku 2018 r., na casting reklamy banku idziesz śmiało dopiero w 2020 r. Jeśli nie chcesz tak długo czekać warunkiem jest na pewno wygaśnięcie praw do Twojej reklamy banku, możesz też skonsultować swoją wątpliwość z reżyserem castingu.
Oczywiście wyjątki się zdarzają, dotyczą z reguły aktorów płci męskiej, ponieważ ich jest dużo mniej na rynku oraz aktorów, którzy w reklamie zagrali II plan, bardzo mały, praktycznie niewidoczny epizod. Niemniej nawet w takim przypadku pamiętaj, aby zawsze taką reklamę wpisać w kartę castingową. A to dlatego, że kłamanie/zatajenie w tej sprawie jest obciążone karami – ta mała czcionka na końcu karty castingowej 😉
Przykładowy zapis:
„Niewymienienie wszystkich kampanii reklamowych przez osobę wybraną do dalszej części produkcji reklamy, może narazić producenta na konsekwencje finansowo-prawne ze strony klienta zlecającego produkcję reklamy. Jeżeli taka sytuacja w opisana w całości zaistnieje, producent może wyciągnąć w stosunku do osoby wybranej i jej agencji konsekwencje finansowe i pociągnąć do odpowiedzialności cywilno-prawnej.”
Jeśli wpiszesz reklamę marki konkurencyjnej a była to mała rola warto w nawiasie dodać epizod. Jeśli bardzo się spodobasz klient/agencja zapozna się z tą reklamą i sam oceni jak dużo Cię w niej widać.
Jeśli chodzi o aktualność praw, albo okres trwania licencji, co też było zaznaczone w naszych przykładowych zapisach, aby spełnić ten warunek dot. konkurencyjnych marek dobrze, jest nie tylko pamiętać, w którym roku nakręciłeś reklamę, ale i na jaki okres była wykupiona licencja, najczęściej jest to od 3 do 12 miesięcy. Wiadomo im krócej tym lepiej. Pamiętaj mogły pojawić się też dodatkowe przedłużenia praw, Twoja agencja powinna Cię poinformować, jeśli tak było. Nawet jeśli te szczegółowe dane nie są wymagane w karcie, może o nie zapytać reżyser castingu podczas nagrywania wizytówki a w kolejnych etapach potwierdzi je produkcja.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dot. tego zagadnienia, śmiało pisz w komentarzach. Postaram się odpowiedzieć ☺