Zacznijmy od tego, że każdy warsztat DIRECTED BY jest zupełnie inny, a to dlatego, że każdy jest prowadzony przez innego reżysera filmowego i z inną grupą aktorów.
Każdy reżyser ma inny styl pracy na zdjęciach próbnych/castingu, a co za tym idzie na warsztatach i też inaczej pracuje z aktorami. Dla przykładu Kinga Dębska zmieniała wspólnie z aktorami teksty scen i też sama ich obsadzała. Agnieszka Smoczyńska w czasie, gdzie większość reżyserów filmowych realizuje 1-2 sceny z uczestnikami, nagrała po 2 sceny plus ćwiczenia plus improwizacje plus wizytówki. Ewa Pytka zaczęła od stolikowych prób czytanych. Konrad Aksinowicz już w wizytówkach badał aktorów zadaniami aktorskimi a Joanna Kos-Krazue przeprowadzała dogłębne rozmowy dotyczące życia aktorów. Jak widzicie każdy warsztat jest inny i tym samym wy jako Uczestnicy musicie być gotowi na wszystko 😀 Ponieważ to samo może się wydarzyć, jeśli traficie na casting lub plan danego reżysera…
Ale wracając do tematu, jak skorzystać z warsztatów DIRECTED BY jak najwięcej. Po pierwsze zgłaszać się na początku, kiedy jest jeszcze dużo czasu a wszyscy mają dużo sił. Statystycznie początkowe pary pracują dłużej, ponieważ wszyscy jeszcze poznają siebie nawzajem i sceny. Po drugie walczyć o swój czas przed kamerą. Jeśli inni mieli po 3 duble, a Ty 2 i czujesz duży niedosyt lub że stać Cię na więcej poproś o jeszcze jedną szansę. Jeśli natomiast Twój dubel był dobry i reżyser był zadowolony, nie ryzykowałabym 😉 Zawsze dobrze zostawić po sobie ostatnie dobre wrażenie. Często krótszy czas pracy nad sceną oznacza, że poszła ona bardzo dobrze i nie ma potrzeby nad nią dłużej pracować.
Naczytaj wszystkie sceny, żebyś w razie co mógł się zgłaszać i partnerować, podrzucać tekst innym aktorom, jeśli zajdzie taka potrzeba, tym samym grasz więcej 😉
Feedback. Aktorzy są głodni komentarza, często mówią, że nawet wolą usłyszeć, że coś było źle niż nie usłyszeć nic. A niestety w Polsce często jak aktorzy grają dobrze, to po prostu się ich „pomija”. Dlatego brak uwag bierz jako dobrą kartę, niemniej jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej, co reżyser myśli o Twojej grze to po prostu zapytaj: Czy mam coś zmienić? Czy mogę coś poprawić? Czy mam spróbować w inną stronę? Pamiętaj to Twoje warsztaty i masz się na nich również uczyć komunikacji z reżyserem 🙂
I na koniec, na wszystkich warsztatach jest obecna Ula, jeśli masz jakieś zastrzeżenia, uwagi, propozycje, pamiętaj że najlepiej na bieżąco je przekazywać na żywo, tak żeby można od razu w miarę możliwości wprowadzić je w życie. Należy tylko pamiętać, że głównym prowadzącym jest dany reżyser filmowy i on finalnie decyduje o kształcie warsztatu, bo też to z nim chciałeś się poznać i pracować 😉
Mam nadzieję, do zobaczenia na następnych!
fot. z warsztatów DIRECTED BY Magdalena Łazarkiewicz