Podstawową sprawą z jaką trzeba się zapoznać jest znajomość rynku i jego funkcjonowanie oraz umiejętność posługiwania się językiem francuskim na poziomie zaawansowanym. Branża reklamowa we Francji podobnie jak w Polsce nie obejmuje tylko aktorów zawodowych. Natomiast agencje „aktorskie” specjalizujące się w castingach do reklam są odrębnym bytem, nie zajmującym się projektami serialowymi, filmowymi czy teatralnymi. W tych agencjach stricte reklamowych możemy figurować jako aktor, model, tancerz czy sportowiec. Można się do nich zgłosić drogą internetową. Najczęściej wypełniamy formularz na stronie agencji, dołączamy nasze zdjęcia i jednym kliknięciem zgłoszenie jest wysłane. Mamy jednak większe szanse na pozytywną odpowiedź, jeśli ktoś wcześniej poleci nas danej agencji. Jeśli nasza kandydatura się spodobała otrzymujemy maila z zaproszeniem na spotkanie, następnie jeśli obie strony są zainteresowane współpracą podpisujemy umowę i jesteśmy w bazie zdjęciowej danej agencji. Czy jest to gwarancją otrzymania informacji o castingu? Niestety nie…
Castingi reklamowe mają swoją specyfikę i na ogół reżyserzy castingow szukają idealnego typu z oczekiwanymi umiejętnościami. Na przykład do reklamy kawy poszukiwana jest osoba z doświadczeniem baristy, która umie zrobić piękne latte art. Jeśli spełniamy wytyczne briefu agencja wysyła nam smsa lub dzwoni z podstawowymi informacjami o danym projekcie z pytaniem czy jesteśmy dostępni i zainteresowani. Jeśli potwierdzimy, wysyła naszą propozycję reżyserowi castingu i gdy zostaniemy zaproszeni otrzymujemy dokładną lokalizację i godzinę castingu. W zależności od castingu jesteśmy zapraszani albo na wyznaczoną godzinę albo na określony przedział czasowy. Nie zdarza się jednak wielogodzinne czekanie na swoją kolej. Jeśli jest podany przedział czasowy to liczy się kolejność przyjścia. Ilość zapraszanych osób jest zależna od reklamy. Natomiast ponieważ zawsze odbywa się wstępna preselekcja przed castingiem, nie ma na nich tłumów.
Drugą metodą na dowiadywania się o bieżących castingach jest Internet. Istnieje wiele stron internetowych (płatnych i bezpłatnych ), na których można znaleźć takie informacje. Przykładowe strony to: Castingi.fr, Paris-casting.com, Cineaste.org, Etoilecasting.com. Droga tu jest już prostsza, gdyż znamy już wytyczne castingu i mamy maila, na którego wysyłamy następnie swoją kandydaturę. Po wysłaniu naszych zdjeć, CV i dema aktorskiego, dostajemy odpowiedź tak lub nie…
Prawdą jest, że wysyłanie kandydatury na wszystkie castingi niczemu nie służy. Reżyserzy castingów w Paryżu wiedzą czego szukają i nie chcą przekopywać się przez miliony zgłoszeń absolutnie niepasujących osób. Pocieszające jest to, że rynek francuski jest bardzo duży i można znaleźć conajmniej 3 castingi w tygodniu, na które możemy się zgłosić.
Reżyserzy castingów potrafią też zadzwonić do aktora, którego mają na myśli i zaprosić go na casting pomijając agencję.
Przebieg castingu jest właściwie taki sam jak w Polsce. Wizytówka przed kamerą. A potem zadanie aktorskie. Z briefu dowiadujemy się jak mamy się przygotować na casting. Często podany jest tekst, który należy przygotować lub opis scenki, która będzie odgrywana.
Często jest tak, że to aktor też idzie na casting z własnym pomysłem. Po otrzymanym briefu przygotowuje sobie prezentacje w duchu reklamy.
We Francji jeśli wystąpimy np. w reklamie Toyoty niepisany zakaz występowania w reklamach konkurencyjnych produktów np. Volvo, będzie obowiązywał nasz przez kolejne 3 lata a nie tak jak to jest zwyczajowo w Polsce przez okres 2 lat.
Generalnie przyjmuje się, że jedna agencja opiekuje się danym aktorem, ale można odejść od wyłączności.
Koszty podróży na casting są bardzo rzadko zwracane. Raczej nie jest to praktykowane.
Stawki reklamowe są bardzo różne w zależności od projektu, od 300€ do nawet 12000€.
Jeśli macie jeszcze jakieś pytania zapraszamy do zadawania ich w komentarzach lub drogą mailową na adres kontakt@aktorembyc.pl.
MARIA PIOTROWSKA – aktorka, w 2012 r. uzyskała dyplom aktora, kończąc Szkołę Aktorską Jana i Haliny Machulskich w Warszawie. Debiutowała rolą matki w „Bialym małżeństwie” w reż. G. Mrówczynskiego na scenie Teatru Rampa w Warszawie. Przez dwa lata była związana z deskami tego teatru tworząc role Menadżerki w spektaklu „Tiramisu”, czy grając główną rolę w spektaklu „Matka”. W 2013 roku przeprowadziła sie do Paryża, gdzie uczyła sie aktorstwa pod okiem Olivier Megaton czy Xavier Durringer. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez International Acting School w Paryżu, gdzie zgłębiała technikę Meisnera. W Paryżu zagrała m.in. rolę Solange w spektaklu w reż. A. Grzybowskiej prezentowanym w MPAA Broussais Paris. Zagrała również w autorskim recitalu, który przygotowała z muzykiem Paulem Hazanem na podstawie tekstu Józefa Czechowicza tłumaczonego na język francuski. Obecnie promuje książkę, której jest współautorką „Lublin-Paris-Lublin”, w której opisuje życie i karierę aktora z końca XIX wieku, Bolesława Kamila Plucińskiego, w Paryżu występującym pod nazwiskiem Armand Dutertre. Pracuje również jako prezenterka, przy dokumentacji filmowej oraz jako tłumacz polsko-francuski. Uwielbia śpiewać, kocha naturę, spacery po górach i fotografię. Często podróżuje, żeby odkryć siebie na nowo.