Karta castingowa cz. 1 – Słowniczek mediów.

W briefie castingowym, czyli informacji, którą otrzymujecie dostając zaproszenie na casting do reklamy, oprócz opisów postaci jakich szukają, wynagrodzenia jakie oferują, są również wymienione PRAWA. Prawa do Waszego wizerunku, które nabywa producent dla klienta opisywane są okresem czasu (1 rok, 2 lata, 3 miesiące itp. itd.), terytorium (Polska, Niemcy, świat itp. itd.) oraz MEDIAMI, inaczej polami eksploatacji, w których będzie pokazywana dana reklama. Ponieważ nie wszyscy z Was kończyli studia marketingowe lub pracowali w domu mediowym 😉 postanowiliśmy przygotować dla Was słowniczek podstawowych pojęć z zakresu rodzajów mediów, tak żebyście wiedzieli, gdzie może pojawić się Wasza twarz 🙂

Dlaczego ich znajomość jest ważna?
 Wyobraźcie sobie taką historie, koleżanka wysłała mi zdjęcie z moją twarzą na billboardzie, którą zrobiłam 2 lata temu, a prawa były wykupione tylko na rok. Okazuje się, że klient postanowił wznowić kampanie, ale nikogo o tym nie poinformował, tym samym wykorzystał Wasz wizerunek bez Waszej zgody i BUM musi Wam zapłacić, tylko jest w dużo gorszej pozycji negocjacyjnej 😉 Znajomi są niezastąpieni w tym przypadku! Pozdrawiamy Natalię 🙂

Do tego każde kolejne medium, nie zawarte w początkowym briefie, a które klient dodatkowo chciałby wykorzystać, wiąże się z wyższym wynagrodzeniem. Jeśli np. Klient chce rozszerzyć kampanię reklamową z Waszym udziałem na kasowniki do metra, infoscreeny lub kino, a nie były one wymienione wcześniej powinien Wam dodatkowo zapłacić. Oczywiście agencje reklamowe mają sposób, żeby to obejść wpisując w brief castingowy nazwy całych grup mediów jak np. ATL, BTL, OOH lub Internet, wtedy ich działania promocyjne na różnych polach eksploatacji praktycznie nie mają ograniczeń.

To zaczynamy naukę!

Najpierw łatwe 😉 Nie wymagające tłumaczenia: TV, kino, Internet, billboardy, prasa, katalogi, ekrany/monitory w środkach komunikacji, social media (facebook, instagram itp. itd.), festiwale konkursowe, konferencje, radio.

ATL (ABOVE THE LINE) – działania marketingowe w mediach tradycyjnych, masowego przekazu takich jak: tv, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna; trafiające do szerokiej grupy docelowej i wymagające wysokiego budżetu.

AMBIENT/GUERILLA/PARTYZANCKI MARKETING – wszelkie formy marketingu niestandardowego pod względem pomysłu, czy miejsca lub wykorzystanej technologii np. gry miejskie, reklama na szlabanach, z wykorzystaniem Bluetooth itp. itd.

BTL
 (BELOW THE LINE) – działania reklamowe skierowane do konkretnych grup docelowych, obejmują m.in. PR, ambient, e-maile, POS, eventy i inne działania o bardziej bezpośrednim kontakcie z konsumentem, w tym Internet; niższe koszty w porównaniu do ATL.

BUMPER AD – reklama na YouTube, wyświetlana podczas oglądania fimików na urządzeniach mobilnych
o długści 6 sekund, bez możliwości pomienięcia.

CITYLIGHT – plakat reklamowy 1,2 x 1,8m, zazwyczaj podświetlany i montowany np. na przystankach autobusowych.

DIGITAL OOH (DIGITAL OUT OF HOME) – jest to elektroniczna reklama zewnętrzna, np. ruchomy billboard.

DIGITAL SIGNAGE – reklama na nośnikach cyfrowych np. na monitorach, projektorach, ścianach video itp. itd.

EVENT – są to różnego rodzaju wydarzenia marketingowe, zapewniający bezpośredni kontakt konsumentów z marką np. koncerty, pokazy, zawody sportowe; może również obejmować konferencje i targi (TRADE SHOWS).

E-COMMERCE/E-SHOP – reklama wspomagająca handel elektroniczny, czyli sprzedaż zakupów przez Internet; najcześciej na platrformach zakupowych takich jak allegro, olx, własny sklep-online marki itp. itd.

INFOSCREENY – wielkoformatowe, elektroniczne ekrany z reklamą ruchomą (m.in. wideo) np. w metrze lub na mieście.

INTERNET DISPLAY – inaczej dowolona reklama graficzna (banner) na stronie internetowej.

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA – duże korporacje często mają swoją stroną internetową dla pracowników lub wewnętrzny system, w którym informują na potrzeby własne/wewnętrzne o nowych działaniach firmy, szkoleniach, produktach itp. itd.

MOBILE – reklama na urządzeniach mobilnych (smartphony, tablety itd.); dostępna m.in. na mobilnych wersjach stron www i w aplikacjach; może przyjmować formę np. MMSów, powiadomień z aplikacji (PUSH), bannerków itp. itd.

OOH (OUT-OF-HOME) lub OUTDOOR – reklama zewnętrzna, która dociera do klientów poza domem np. billboardy, oklejone przystanki autobusowe, kioski, budki telefoniczne, lotnisko, reklama wielkoformatowa na fasadzie budynku, na środkach komunikacji; jak widzicie możliwości jest bardzo wiele.

POS (POINT OF SALE)/POSM (POINT OF SALES MATERIALS) – różnego rodzaju materiały promocyjne w punkcie sprzedaży (sklepie) np. stojaki na ulotki, naklejki, elementy wiszące na półkach, makiety produktów, broszury, interaktywny ekran, małe reklamy stojące itp. itd.

PR (PUBLIC RELATIONS) – wszelkie działania dbające o pozytywny wizerunek firmy i dobre relacje z otoczeniem; narzędzia PR obejmują m.in. komunikację wewnętrzną w firmie, konferencje prasowe, budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy, organizację EVENTÓW, działania w mediach społecznościowych, sponsoring itp. itd.

VIMEO -
 “serwis internetowy umożliwiający oglądanie i udostępnianie plików filmowych przez użytkowników”, odpowiednik YouTube tylko wykorzystywany bardziej przez profesjonalistów z branży filmowej. Wikipedia

VOD (VIDEO ON DEMAND) – platformy z możliwością oglądania wideo na żądanie, dostępne w Internecie, ale i w telewizji, czy telefonie.

Jeśli jeszcze jakieś terminy dot. mediów w briefie nie dają Wam spać wpisujcie w komentarzach na Facebooku pod postem lub bezpośrednio pod artykułem, a my przygotujemy dla Was definicję.