Na początek napisze coś dla przypomnienia, co mam nadzieję, już wszyscy wiecie. Zawsze zanim pójdziemy na plan danej produkcji warto obejrzeć jej ostatni odcinek. Dzięki temu macie okazję poznać styl serialu, zobaczyć w jakiej konwencji grają aktorzy, poznać główne, aktualne wątki i obsadę, zobaczyć pracę kamery (jak bliskie są ujęcia), jaki jest montaż. Czy na przykład tak jak w „Zakochani po uszy” sceny są często kręcone na jednym ujęciu, bardzo długie, bez cięć (montażu), czy tak jak w niektórych paradokumentach jest kamera z ręki i dość dynamiczne zmiany ujęć pomiędzy poszczególnymi bohaterami, tak początkowo było kręcone „Na sygnale”, czyli nigdy nie wiesz kiedy będzie Cię widać 😉
Jak już wstępny research mamy za sobą podpowiem Wam teraz z mojego doświadczenia jak wygląda praca na planie tego serialu. „Na sygnale” na ten moment jest zwykłym serialem fabularnym, zatem macie zapewnione kostiumy (nie trzeba nic brać z domu) i makijaż i fryzurę na planie. Kostium będzie na Was czekał dopasowany do podanych przez Was wymiarów, makijaż i fryzura możecie mieć swoją lekką sugestię, jeśli macie jakąś swoją wizję dla postaci 😉
W scenariuszu odcinka, ponieważ jest to serial medyczny, z reguły mamy rolę lub 2 role odcinka, to wokół ich losów toczy się wtedy głownie akcja. Ci bohaterowie mają z reguły od 2 do 3 dni zdjęciowych, dlatego warto pamiętać o kontynuacji, nie tylko kostiumu i makijaży tym zajmie się produkcja, ale o kontynuacji postaci, jeśli zbudowaliście rolę, która różni się nieco od Was na codzień 🙂
Idziemy dalej, będziecie prawdopodobnie brać udział w scenach wieloosobowych, 3 osoby z karetki (medycy), ofiara i świadek/rodzina, wszyscy z reguły coś mówią. Przed każdą scenę najpierw jest czas na przegadanie tekstu 1-2 razy, pamiętaj żeby wtedy kierować swoje słowa do osoby, do której się zwracasz wg scenariusza, przy 5 osobach w scenie wcale nie jest to takie proste 😉 Następnie mamy próbę, gdzie reżyser też nakreśla z aktorami przebieg akcji, kto co robi i gdzie idzie. I teraz dopiero sprawdza się Twój warsztat aktorski. Otóż w tej produkcji serial jest nagrywany tylko na jedną kamerę. Z reguły zaczyna się od szerszych ujęć, gdzie widzimy kilku bohaterów, ale następnie trzeba jeszcze nagrać zbliżenia na każdą z osób biorących udział w scenie, 1-2 duble. Sumując zatem będziesz grał tą samą scenę od 10 do 15 razy! Pamiętaj najważniejsze aktorsko są duble, kiedy kamera jest skierowana na Ciebie, tutaj zaangażuj się 100% emocjonalnie, głosowo i fizycznie. Kiedy kamera jest na pozostałych aktorów, również musisz dobrze im partnerować, zachowując przebieg emocjonalny sceny i gesty. Natomiast nie musisz za każdym razem wylewać morza łez lub walić z całej siły w ścianę, w pewnym sensie trzeba rozłożyć te siły na wszystkie duble i jeszcze kolejne sceny. Ten tryb pracy jest trudny, ponieważ pozostali aktorzy robią to samo, kiedy kamera jest na Ciebie i czasem możesz nie dostać od nich tyle energii ile potrzebujesz, czasem w ogóle będziesz musiał grać do ściany, bo dziecko, które Ci partneruje już poszło sobie na przerwę 😉
Ważna uwaga na każdym planie to słuchanie reżysera i nie gadanie, kiedy coś tłumaczy. Na ujęciu najbliżej aktorów jest operator, on też może mieć do Ciebie uwagi, podpowiedzi z której strony kamery patrzeć itp.
Obecnie w „Na sygnale” testy na Covid są wykonywane codziennie w kawiarni planowej, pamiętaj o nich zanim wejdziesz do charakteryzacji/kostiumów. Jeśli dojeżdżasz na plan swoim autem, zgłoś to wcześniej agencji/produkcji, aby ochraniarz miał Cię na swojej liście. Pomiędzy obiektami również możesz przemieszczać się swoim autem, chociaż czasem w plenerach może być problem z zaparkowaniem. Śniadania na bazie są wydawane do godz. 10:00. Obecnie na scenach plenerowych jest zapewniona mobilna toaleta, we wcześniejszych latach czasem był z tym kłopot 😉
Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny i życzę Ci udanej pracy na planie „Na sygnale”. Serial ma obecnie emisję 2 razy w tygodniu, w każdym odcinku są nowe przypadki, zatem duże zapotrzebowanie na aktorów, niektórzy grali już nawet 2 razy 😉
Polecam też mój nowy e-book „Karta castingowa – jak mądrze ją wypełnić”, w której podobnie jak na blogu dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem tym razem z materii castingów reklamowych i unikania błędów w wypełnianiu karty 😉
Z promocyjnej ceny przedsprzedaży e-booka 19,00 zł 34,99 zł będzie mogło skorzystać tylko 100 pierwszych osób do końca kwietnia, dlatego nie zwlekaj i kup swój ebook już dziś i 1 maja rozpocznij z nami lekturę!
Przenieś mnie na STRONĘ SKLEPU, na której mogę kupić ebook —>
fot. materiały TVP