Specyfika pracy na planie serialu „Kasta”

Serial „Kasta” jest kręcony we Wrocławiu, zatem udział w tym projekcie jest związany z dojazdem dla tych, którzy są z innych miast. W przypadku podróży pociągiem koszt biletów II klasy jest zwracany na podstawie przesłanych skanów biletów razem z wynagrodzeniem za dzień zdjęciowy. Jeśli macie zdjęcia od rana, przyjeżdża się dzień wcześniej, warto wybrać pociąg wcześniejszy niż standardowo byście planowali, ze względu na możliwe opóźnienia, u mnie było to 2,5 godziny 😉 Jadąc intercity pamiętajcie, że przysługuje wam darmowy ciepły napój, który możecie odebrać w barobusie, jeśli Pan nie chodzi z wózeczkiem, tylko trzeba mu powiedzieć, że wy po ten darmowy 😉 Jeśli zdjęcia skończą się późno wieczorem możliwe, że czeka Was jeszcze nocleg po planie. Jeśli kupiliście wcześniej bilet, ale jednak go nie wykorzystacie jest możliwość jego wymiany online na stronie pkp, niemniej wiąże się to z zakupem nowego biletu i potem otrzymujecie od pkp zwrot za ten poprzedni.

Koszt noclegu jest pokrywany przez produkcję serialu i organizowany przez agencję aktorską, natomiast śniadanie w hotelu nie jest zapewnione, m.in. dlatego, że często plan zaczyna się przed godziną otwarcia restauracji. Na szczęście standard hotelu zapewnia mini lodóweczkę, więc dobrze zaopatrzyć się w jedzenie wcześniej, szczególnie, że w okolicy nie ma sklepu 😉 Ja zabrałam również swój mały czajniczek i kubek 🙂

Pamiętajcie, jeżeli będziecie grać rolę odcinka, wiążę się to z dużą ilością scen do grania, ok 10 w odcinku. Warto rozpocząć naukę tekstu na pamięć wcześniej (rekomenduje 3 dni przed zacząć naczytywać), ponieważ, jeśli do tej pory graliście tylko epizody wasz umysł, może potrzebować chwili, żeby przyswoić większą ilość materiału. Przed każdą sceną, jest przegadywanie tekstu kilka razy ze skryptem, jest też możliwość pickupów, czyli jeśli się pomyliłeś w tekście/zapomniałeś co masz mówić, możesz zostać poproszony o powtórzenie danej kwestii i scena jest grana dalej. Niemniej nie ma co się oszukiwać jest to sytuacja stresowa dla Ciebie i innych aktorów i ekipy, natomiast pamiętaj, że wszystkim się zdarza. Szczególnie, że w tym serialu o charakterze paradokumentalnym i prawniczym jest dużo opowiadania i sceny potrafią być łączone, więc zamiast 1 sceny przerwy na przypomnienie tekstu i przegadanie ponowne nagle musisz mieć gotowość grania 2 scen naraz (np. 3a i 3b).

W jednej scenie mamy z reguły ujęcie szerokie i bliskie na poszczególnych bohaterów, ale ponieważ kręcone jest na 2 kamery to całość idzie szybko, praktycznie bez dubli. Oznacza to, że w pierwszym dublu musisz zagrać już bardzo dobrze, bo może nie być kolejnego 😉 Szczególnie pamiętaj o tym, kiedy kręcą Twoje zbliżenie. Dobra rada od aktora, który ma tam stałą rolę, jeśli czułeś, że zagrałeś źle, zepsuj/przerwij to ujęcie i zrób pick up, czyli zagraj jeszcze raz, inaczej ten dubel może pójść 😉 Dobra rada ode mnie: pamiętaj, żeby zawsze grać do końca, czyli do słowa cięcie/mamy to, ponieważ nie znasz do końca zamierzeń operatora, nawet jeśli kręcicie w teorii tylko krótki fragment danej sceny.

Pojawiają się też setki, czyli wypowiedzi w 1 osobie, bohater mówi bezpośrednio do kamery o sytuacji, swoich uczuciach. Mimo, że stoicie i patrzycie do kamery to pamiętajcie, że możecie się ruszać 😉 Gestykulować, czy patrzeć w bok, gdy zbieracie myśli, nadal jesteście żywym człowiekiem, tylko zaczepionym przez kamerę, z której przed chwilą ktoś w domyśle zadał wam pytanie np. „Co się stało?”.

Raczej na pewno czeka Was scena płaczu w tym serialu, jeśli macie z tym kłopot prawie od razu zaproponują Wam mentol. Na jednych działa na innych nie, ja wolę organiczny płacz swój, ale tu się im śpieszy 😉

Jeśli chodzi o jakość produkcyjną serialu chciałam bardzo pochwalić kostiumy (dzwoniły jak już byłam na dworcu, więc wszystko miałam zapewnione przez produkcję 😉 i tego się trzymajcie), stroje były dopasowano rozmiarowo i wyglądałam po prostu dobrze, tak samo jeśli chodzi o make up.

Jeśli chodzi o aktorstwo to ciężar jest na Was, ponieważ jest to fabryka, mają bardzo dużo dni zdjęciowych, szybko kręcą, dużo scen jednego dnia, kończą też często wcześniej, czyli mało dubli i nigdy nie wiadomo na jakiego reżysera traficie. Zawsze możecie poprosić o dubla, ale nie zawsze go dostaniecie, podobnie jak uwagi od reżysera 😉

Jeśli chodzi o ten serial miałam kilka scen, które wydawały mi się ciekawe do demo (sceny ze zmianą emocji, na 2-3 aktorów, o innej płci lub wieku). Niestety nie wiem jak ostatecznie wyjdą, ponieważ w 1. trafił mi się kiepski epizodysta, w 2. aktor nie dojechał zastępowała go osoba z produkcji, w 3. reżyser się obraził i zrobiła się niemiła atmosfera ;D

Podsumowując paradokumenty to prawdziwa szkoła aktorska, ponieważ musicie być gotowi na wszystko i wszystkich i zagrać w 1 dublu oscarowo 😀 Też trzeba pamiętać, że im cięższe warunki pracy tym więcej potrzebujemy przygotowania przed planem, szczególnie jeśli chodzi o znajomość tekstu na blachę.

Moja dobra rada na koniec to chyba dopasowanie swojego stylu komunikacji i pracy do osób, z którymi współpracujemy. Nie wszyscy reżyserzy są otwarci na propozycje aktorów, wtedy zostaje nam kiwanie głową i staranie się tak adaptować uwagi reżysera przez swoje ciało, żeby było to jak najbardziej organiczne i naturalne przed kamerą 😉

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *