Stwórz swoją bazę klientów/reżyserów castingu – narzędzia handlowca cz.1.

Wybierając zawód aktora, a raczej kiedy ten zawód wybrał Was zapewne nie myśleliście, że będzie Wam potrzebna wiedza z zakresu marketingu, czy sprzedaży. Branża filmowa, tak jak każda inna branża to biznes. Wy jako aktorzy macie coś do sprzedania, dokładnie siebie 😉 Swój wizerunek, umiejętności, markę, zainteresowanie fanów itp itd. Chcecie, żeby ktoś Was zatrudnił, dał Wam pracę. Tą osobą jest reżyser castingu, on jest Waszym Klientem. Do tego w złożony proces „zakupu” aktora na różnym jego etapie są zaangażowani często inni decydenci: reżyser serialu/fabuły, producent, dystrybutor, inwestor, żona producenta, partnerujący aktor itd. Jak sam widzicie w powyższym obrazku jesteście „produktem”, który w teorii powinien być sprzedawany/promowany przez Waszego agenta aktorskiego=handlowca. Niestety ponieważ handlowiec ma bardzo dużo „produktów” do sprzedania i woli sprzedawać swoje flagowe produkty, ponieważ praktycznie sprzedają się same (bez jego wysiłku) i to za większe pieniądze, radzimy Wam podszkolić się z podstawowych narzędzi sprzedażowych 😉

Dziś omówimy BAZĘ KLIENTÓW, czyli Twoją bazę reżyserów obsady. Powinna ona zawierać oprócz podstawowych danych kontaktowych (adres e-mail, telefon), przede wszystkim zindywidualizowaną wiedzę na temat reżyserów castingu oraz Twoją historię kontaktów z klientem.

Dzięki temu lepiej zorganizujesz i przeprowadzisz swoje działania marketingowe (np. wysyłka aktualizacji mailowych), będziesz czuł się lepiej przygotowany na spotkanie z reżyserem castingu na zdjęciach próbnych/warsztatach/w biurze/na korytarzu, jak również będziesz mógł zobaczyć ile jeszcze potencjalnych „klientów” zostało Ci do poznania.
Z dobrych wiadomości:
  • Twoja baza nie będzie większa niż 35 rekordów, tylu mniej więcej jest w Polsce reżyserów obsady.
  • Przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy wzór takiej bazy, który możesz wydrukować i uzupełniać,
  • Dzięki bazie łatwiej usystematyzujesz swoją wiedzę dot. reżyserów castingu i projektów, które obsadzają oraz historię Waszej „znajomości”. Pamiętaj informacja i wiedza w każdej branży są na wagę złota.
Ze złych wiadomości:
  • Będziesz musiał sam uzupełnić swoją bazę.
  • Właśnie zostałeś handlowcem 😉
  • Żałujemy, że nie powiedzieliśmy Ci o tym wcześniej.
Pamiętaj możesz dostosować ją do swoich potrzeb tworząc bazę elektroniczną na komputerze. Dodatkowo możesz na przykład wzbogacić ją o zdjęcia reżyserów castingu, których nie miałeś okazji poznać na żywo lub nie jesteś pewien jak wyglądają.
Legenda do tytułów kolumn
REŻYSER OBSADY: Imię i nazwisko rezżsera. Podchwytliwe. Część posługuje się innym imieniem niż ich pierwsze formalne imię lub tylko jednym nazwiskiem z dwóch. Zwróć uwagę również na pisownię.
E-MAIL/TELEFON: Dane, które możesz pozyskać od swojego agenta (raczej nie chcą udostępniać)/ znajomego aktora/ bezpośrednio od reżysera castingu (na żywo, przez fb)/ podczas warsztatów castingowych/ podczas castingu/ z Internetu.
PROJEKTY: Tutaj wpisujesz seriale/filmy, który aktualnie (teraźniejsze) obsadza dany reżyser castingu (informacje z filmpolski.pl/zasłyszane na korytarzu/od agenta/od innych aktorów), te w których już grałeś a obsadzał dany reżyser castingu, te które zrobiły na Tobie wrażenie i chciałbyś w nich zagrać (przeszłe, z filmpolski.pl/Internetu).
UWAGI: Jak poznałeś reżysera castingu/pierwszy kontakt. Tu zapisujesz również datę każdej Waszej interakcji plus jej przebieg np. 1.06.17 wysyłka maila zapoznawczego, 3.07.17 zdjęcia próbne do…, 4.05.15 aktualizacja mailowa (nowe zdjęcia), 7.08.16 epizod w…., 2.02.13 rozmowa podczas festiwalu, 1.04.12 udział w warsztatach castingowych, 8.08.17 aktualizacja mailowa (link do nowego demo), 24.09.11 wygrana reklama Whiskas , 30.01.14 spotkanie podczas premiery itp itd. UWAGI nie dotyczą reżyserów zajmujących się obsadą tylko reklam, gdyż ich widujesz regularnie. Możesz też dodawać w tej komórce komentarz personalny pt. czy dany casting poszedł Ci dobrze, czy po danej aktualizacji dostałeś angaż, czy reżyser castingu przyszedł na Twój spektakl, czy był zadowolony, że zadzwoniłeś, czy odpisał na Twój e-mail, czy wspomniał o jakiejś informacji bardziej na tle prywatnym, która mogłaby być dobrym początkiem do rozmowy przy kolejnym spotkaniu itp itd.
Dodatkowe kolumny:
DATA NASTĘPNEGO KONTAKTU: Wpisujesz tutaj datę odległą o 6 miesięcy od Twojego ostatniego kontaktu z danym reżyserem castingu. Tak, większość z nich uważa, że przypominanie się raz na pół roku jest optymalną częstotliwością aktualizacji. Z mojego punktu widzenia, możesz to robić wcześniej jeśli masz im coś ciekawego do zakomunikowania: nowe demo, aktualne zdjęcia, zmianę wizerunku, znaczące osiągnięcie w karierze (duża rola, nagroda), zaproszenie do teatru/pokaz filmu, nowa umiejętność, albo po prostu wiesz, że właśnie obsadzają projekt lub szukają aktora, dokładnie takiego jak Ty lub z Twoimi umiejętnościami. Niemniej pamiętaj, aby nie pisać częściej niż co 3 miesiące.
BIURO (ADRES): Niektórzy reżyserzy castingu są na stałe związani tylko z jedną produkcją filmową lub pracują dla konkretnego producenta lub mają swoje stałe miejsce pracy (pokój/biuro), w którym rezydują.
Jeśli poznałeś danego reżysera castingu na żywo i jak Cię widzi wie jak masz na imię, to znaczy, że spełniłeś pierwszy podstawowy warunek z zasady „zna, lubi, ufa”. Jeśli chcesz, żeby Cię lubił postaraj się, nie trafić do jego SPAMU wysyłając tonę maili, które zawierają mnóstwo, ciężkich załączników i nie zachowuj się jak „fan prześladowca”. Pamiętaj to Ty jesteś aktorem i to Ty masz mieć fanów 🙂 Jeśli jednym z nich zostanie reżyser castingu, to znaczy, że jesteś też BARDZO dobrym handlowcem 😉
Powodzenia!
UWAGA! Pamiętaj, że Twoja baza będzie zawierać poufne/prywatne dane osobowe, nie możesz pod żadnym pozorem jej upubliczniać, udostępniać ani przetwarzać w innych celach niż na swój, prywatny użytek.